Friday, August 29, 2014

Da da duum...27!

Aaaaah! Nu är jag 27 år gammal och officiellt verkligen vuxen :(
Så jag var lite nyfiken på vad som egentligen hände andra år den 29:e augusti...
Atahualpa, den fjortonde Inkan, Brooklyn museeum.
År 1533 avrättas Inkakungen Atahualpa av spanjorerna och bränns på bål den 29:e augusti. Efter det så efterträder en del lydregenter men ingen har egentligen kontroll över riket efter det.

Böjörneborgarnas marsch av Albert Enfellt
 Finska kriget pågår under 1808-1809 och vid slaget vid Lappfjärd den 29:e augusti besegrar svenskarna ryssarna.
(Bilden) Svampmolnet efter atombomben som släpptes över Nagasaki, 1945
Sovjetunionen provspränger sin första atombomb den 29:e augusti 1949.
Ehh...Ja jag hittade inte så mycket upplyftande saker som skett just den 29:e augusti, om man inte vill räkna med att en ny psalmbok antogs 1980. 
Men det är ändå spännande att veta vad som hänt tidigare under just "mitt" datum.

1987 föds en flicka som får heta Hanna. Hanna är ett namn med hebreiskt ursprung (Channah) och som upplevde en modevåg i mitten av 1980-talet. Hanna betyder "nåd".
Jahapp...Det var det lite av det som mitt googlande ledde till. Nu ska jag börja baka äppelkaka till ikväll då jag ska fira lite med familjen.
Hoppas att ni får en härlig dag!

3 comments:

  1. Tänk så här... Om inte en viss liten flicka fötts den 27/8 1987, så hade inte heller de andra händelserna ägt rum... Något att meditera över.. ;-)
    Grattis i efterhand! Äpplekaka, lät mysigt.

    ReplyDelete
  2. Jo det kan man ju tänka på och få ont i huvudet >.< Haha
    Tackar!

    ReplyDelete
  3. Ja, det är lite flummigt. Men bara lite...
    Universums medelpunkt, tillvarons medvetande? Jo det finns inne i var och en av oss. Utan var och ens existens och medvetande finns inte det andra runt omkring oss... Om det finns ett annat "medvetande" utanför oss vet ingen ! När vi finns och är medvetna om det, finns sådant som äpplekaka, med massor av vaniljsås, tack o lov...

    ReplyDelete